Trzypunktowy układ zawieszenia

trzypunktowe zawieszenie

Trzypunktowy układ zawieszenia TUZ stanowi odrębny system zapinania maszyn niezależny od korpusów szybkoprzestawnych. Praktycznie wszystkie ciągniki rolnicze wyposażone są w takie rozwiązanie, nie licząc maszyn o ekstremalnie dużych mocach, w których czasem rezygnuje się całkowicie z montażu tylnego układu zawieszenia narzędzi. Trzypunktowy układ zawieszenia – TUZ składa się z układu cięgieł dolnych, które w połączeniu z cięgłem górnym tworzą trójpunktowy układ zawieszenia narzędzi. System ten wyróżnia się tym, że cała siła wynikająca z ciężaru maszyny jest przenoszona na ciągnik. Scharmueller produkuje również elementy tego układu. Norma ISO 789-1 wskazuje kategorie układu TUZ oraz rozmiary konkretnych elementów w celu normalizacji tych produktów.

 

Zastosowanie trzypunktowego układu zawieszenia

Trzypunktowy układ zawieszenia instalowany jest obecnie niemal we wszystkich nowych ciągnikach. I nie jest to dużym zaskoczeniem, ponieważ rolnicy oraz inne osoby wykorzystujące do codziennych prac tego rodzaju pojazdy, doceniają zalety omawianego systemu. Jakie jednak konkretnie narzędzia i maszyny można podłączyć do ciągnika przy pomocy trzypunktowego układu zawieszenia? W tym przypadku pole manewru jest naprawdę ogromne. Tego typu technologia umożliwia bowiem sprzęgnięcie ciągnika między innymi z:

  • agregatami,
  • opryskiwaczami,
  • kosiarkami,
  • glebogryzarkami,
  • wertykulatorami,
  • rozsiewaczami nawozów,
  • maszynami siewnymi,
  • prasy.

Warto dodać, że tego rodzaju systemy znajdą Państwo w naszej ofercie. Oprócz tego, posiadamy również między innymi sprzęgi do przyczep, wkłady do korpusów, a także wiele innych rozwiązań.


Funkcje TUZ

Do funkcji TUZ zalicza się zmienianie wysokości położenia połączonej maszyny oraz zapewnienie jej stabilizacji, dobranie odpowiedniego położenia transportowego, w tym zagłębienia, a także możliwość swobodnego wygłębiania urządzenia względem ciągnika. Układ ten jest istotnym elementem współczesnych ciągników. TUZ wyposaża się również w tak zwaną rzymską śrubę, dzięki której można swobodnie poziomować maszynę zapiętą do traktora czy ciągnika.


Budowa TUZ

Na budowę TUZ składa się część mechaniczna i hydrauliczna. Układ dźwigniowy połączony jest zarówno z ciągnikiem, jak i z narzędziem. Ma łącznik oraz dwa cięgła dolne. Na ich końcach montuje się elementy łączące z odpowiednią maszyną. Część hydrauliczna odpowiada za podnoszenie cięgieł dolnych. Składa się na nią siłownik, pompa oraz rozdzielacz. Czasem w układzie TUZ montuje się zawór bezpieczeństwa. Otwiera się on w przypadku zbyt dużego ciśnienia i chroni całą konstrukcję przed uszkodzeniem. W ofercie firmy Scharmueller znajdą Państwo także inne elementy, m.in. kompletny układ sterowania.

 

Trzypunktowy układ zawieszenia w przedniej części ciągnika

Choć trzypunktowe układy zawieszenia instalowane są przede wszystkim w tylnej części ciągnika, to zdarza się, że montowane są one również z przodu pojazdu. Ulokowanie tego typu systemu w tej części ciągnika pozwala poprawić wydajność pracy ze względu na możliwość wykonywania dwóch zadań jednocześnie. Do przedniego, trzypunktowego układu zawieszenia, może być bowiem podpięta na przykład kosiarka, a do tylnego prasa wiążąca ścięte siano. Oprócz tego przedni TUZ nierzadko pełni również funkcję praktyczną. Wynika to z faktu, że częstą praktyką jest montowanie do niego dodatkowego balastu, w celu dociążenia przedniej osi. Wówczas nie dochodzi do sytuacji, w których unosi się przednia oś pojazdu, co jest niezwykle istotne szczególnie w przypadku ciągników z napędem zarówno na tylne, jak i przednie koła.

 

Zawieszenia TUZ

3 punktowy układ zawieszenia 13 punktowy układ zawieszenia 2

Zawieszenia TUZ stanowią alternatywę dla końcówek dyszli flanszowych. Pozwalają na zastąpienie tradycyjnego zaczepu skrętnym dyszlem, który pozwala na odsunięcie punktu sprzęgu od ciągnika. Niektóre maszyny, których konstrukcja determinuje do zastosowania stosunkowo krótkiego dyszla mogą powodować problemy na uwrociach. W takim przypadku koła ciągnika podczas ostrych zakrętów mogą kolidować z dyszlem bądź innymi częściami maszyny. Nie zawsze zastosowanie belki polowej czy płyty nośnej wystarcza. W takich przypadkach doskonałym rozwiązaniem staje się agregowanie maszyny poprzez trzypunktowy układ zawieszenia.  Dodatkowo zapewnia to większą wygodę podczas podpinania maszyn.

 

3 punktowy układ zawieszenia 3

Haki: tradycyjne hakowe końcówki cięgieł pozwalają na zwiększenie ergonomii i wygody pracy. Dzięki nim trzypunktowy układ zawieszenia nawet starszych ciągników staje się wygodny i ergonomiczny.

 

3 punktowy układ zawieszenia 4

Szyny polowe: pozwalają na agregowanie maszyn za pomocą tradycyjnej belki łączącej cięgła ciągnika. Niektóre specjalistyczne maszyny wymagają podobnego rozwiązania, hartowane szyny Scharmüllera pozwolą w wygodny i bezpieczny sposób rozwiązać problem z podpięciem nietypowych urządzeń.

 

3 punktowy układ zawieszenia 5

Flansza adaptacyjna: pozwala na zaadaptowanie maszyn w indywidualny system sprzęgu. Czasem specyfika użytkowania maszyn, bądź fakt że ciągnik z którym są one agregowane wymaga indywidualnych rozwiązań determinuje potrzebę zastosowania nietypowych rozwiązań. Do tego właśnie służą flansze adaptacyjne.

Lider w dziedzinie

zaczepów dla rolnictwa