Jakie rodzaje zaczepów do maszyn rolniczych wyróżniamy?

Prowadzenie gospodarstwa rolnego oznacza konieczność korzystania z wielu specjalistycznych urządzeń przeznaczonych do wykonywania poszczególnych prac polowych, gospodarskich czy obsługi hodowli. Większość potrzebnego sprzętu jest oferowana albo w wersjach samojezdnych, albo zaprojektowana tak, by możliwe było połączenie z ciągnikiem rolniczym. Takie agregowanie wymaga jednak użycia odpowiedniego zaczepu do maszyn rolniczych. Przyjrzyjmy się bliżej rodzajom zaczepów i stosowanym rozwiązaniom technicznym.

Jakie wymogi muszą spełniać zaczepy do maszyn rolniczych?

Sprawne podłączanie różnych maszyn i przyczep transportowych do ciągnika rolniczego ma duże znaczenie dla ułatwienia wykonywania poszczególnych zadań i skrócenia czasu potrzebnego na przystosowanie maszyny do nowego osprzętu. Większość używanych wraz z ciągnikiem urządzeń ma dużą masę własną lub pracuje pod znacznym obciążeniem, dlatego ich połączenie musi być odporne na wszystkie pojawiające się siły i nacisk. W wielu sytuacjach liczyć się będzie także swoboda wzajemnego ruchu ciągnika i agregowanego sprzętu – zwłaszcza w przypadku przyczep transportowych, jak i niektórych rodzajów sprzętu ciągnionego np. przyczep do zbioru zielonek. Istotny jest również poziom stosowanych zabezpieczeń przed samoczynnym rozłączeniem się zestawu, który może doprowadzić do uszkodzenia maszyn i spowodować groźny wypadek.

Jakie są główne typy zaczepów do maszyn rolniczych?

Tradycyjny podział zaczepów wykorzystywanych w ciągnikach rolniczych obejmuje zaczepy przeznaczone do obsługi urządzeń zawieszanych i półzawieszanych podpinanych do trzypunktowego układu zawieszania TUZ oraz ciągnionych – rolniczych i transportowych. W nowoczesnych ciągnikach stosuje się jednak różne rozwiązania – do najpopularniejszych należą zaczepy typu Piton-fix i zaczepy kulowe określane jako K80. W zaczepie Piton-fix blokada ucha dyszla ma postać zapadki ze sworzniem blokującym. W zaczepie K80 nazywanym tak od średnicy kuli, na którą zakładany jest dyszel, elementem mocującym będzie specjalna czasza, co pozwala na znacznie ograniczenie luzów. Wciąż popularne jest również używanie typowych zaczepów polowych ze sworzniem blokującym. Znaczna część osprzętu mocowanego na TUZ-ie wymaga jednak stosowania tradycyjnego haka z blokadą gardzieli.