Zastosowanie zaczepów kulowych K80 w przemyśle leśnym
Urządzenia wykorzystywane przy pracach leśnych nierzadko muszą przemieszczać się w wymagającym terenie, gdzie niezbędne jest pokonywanie nierówności i radzenie sobie z grząskim podłożem. Sprzęt jest także narażony na rozmaite zanieczyszczenia od wszechobecnego piachu i błota po wzbijany podczas jazdy leśnymi drogami kurz. Konieczne jest również przenoszenie bardzo dużych obciążeń związanych zarówno z masą maszyn, jak i przewożonym surowcem. W przypadku urządzeń holowanych do robót prowadzonych w tak niesprzyjających warunkach najczęściej wybierane są zaczepy kulowe K80. Przekonajmy się, czym się one wyróżniają i sprawdźmy, jaką mają konstrukcję.
Jak jest zbudowany zaczep kulowy K80?
Zaczep kulowy K80 ma prostą, lecz zarazem niezwykle wytrzymałą i efektywnie działającą konstrukcję. Składa się z elementu przeznaczonego do mocowania ciągniętego osprzętu w postaci kuli o średnicy 80 mm osadzonej na połączonym z wkładem do korpusu pręcie o znacznej grubości. Współpracuje z nim łyżkowe ucho, wyposażone w blokadę zapobiegającą zsunięciu się czaszy w położeniu transportowym za sprawą specjalnego trzpienia tzw. trzymaka, który unieruchamia się dodatkową zawleczką.
Co daje stosowanie zaczepu K80?
Zaczep kulowy K80 poprawia manewrowość zestawu pojazdów, ze względu na niezwykle szerokie kąty odchylenia. Są one także pomocne przy pokonywaniu przeszkód terenowych. Zaczepy tego typu generują niewielką ilość drgań i działają bez nadmiernego hałasu. Ich budowa pozwala także na działanie bardzo wysokich sił nacisku pionowego, nie ma więc problemów z holowaniem mocno wyładowanych przyczep niezależnie od ich konstrukcji. Przy prawidłowym smarowaniu i zgodnym z zaleceniami sprzęganiu urządzenie będzie trwałe i bezawaryjne. Plusem jest też możliwość łatwego sprzęgania pojazdów.