Konserwacja zaczepów kulowych do ciągników

ciągnik z przyczepą zimą

Podstawowym zadaniem każdego ciągnika rolniczego będzie dostarczanie napędu dla innych łączonych z nim urządzeń od sprzętu polowego po wszelkiego rodzaju przyczepy. Z punktu widzenia efektywności sprzęgania oraz komfortu i bezpieczeństwa obsługi poszczególnych urządzeń szczególnie istotne okazują się zamontowane zaczepy oraz ich kondycja. Wśród konstrukcji, które będą niezwykle uniwersalne, a przy tym trwałe i łatwe w użytkowaniu największym zainteresowaniem cieszą się zaczepy kulowe. Utrzymanie ich w dobrej kondycji wymaga jednak stosowania odpowiednich zabiegów. Przyjrzyjmy się bliżej budowie tego systemu i sprawdźmy, jak o niego dbać.

 

Co wyróżnia zaczepy kulowe?

Zaczepy kulowe stosowane do łączenia ciągnika z jego osprzętem to rozwiązanie gwarantujące bezpieczne łączenie maszyn, które zarazem okazuje się trwałe i praktyczne. Wynika to w dużej mierze z ich konstrukcji oraz zasady działania. Na stalową kulę połączoną z ciągnikiem nasadzany jest zaczep z obejmującą ją czaszą, która naciska na nią od góry, a także opiera się powierzchniami bocznymi. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie drgań i luzów oraz zachowanie znacznego kąta skrętów, oraz pokonywania powierzchni z nierównościami i przy sporym nachyleniu nawet do 30°. Poziom bezpieczeństwa podnosi ręczne albo automatyczne ryglowanie.

 

Jak dbać o sprzęgi kulowe?

Sprzęgi kulowe są bardzo efektywne, trzeba je jednak utrzymywać w czystości. Konieczne więc będzie pozbywanie się zanieczyszczeń gromadzących się na kuli z uwagi na zapylenie czy osadzanie się innych zabrudzeń. Warto też pamiętać, że powierzchnia kuli powinna być chroniona przed ryzykiem korozji. Optymalnym rozwiązaniem okaże się więc jej smarowanie przy użyciu preparatu zalecanego przez producenta tego komponentu. Dobrym pomysłem będzie też stosowanie wodoodpornych osłon nakładanych na kulę, jednak zdecydowanie najważniejsze jest stosowanie osłon przeciwkurzowych w postaci gąbki, która zapobiega dostaniu się zanieczyszczeń pomiędzy kulę a czaszę zaczepu. Zanieczyszczenie takie w połączeniu ze smarem tworzy rodzaj pasty polerskiej, który może uszkodzić sprzęg.

 

Lider w dziedzinie

zaczepów dla rolnictwa