Kiedy zaczep kulowy kwalifikuje się do wymiany?
Każdy ciągnik rolniczy jest zwykle używany albo jako urządzenie transportowe, albo mobilna platforma służąca do przenoszenia różnego typu osprzętu niezbędnego w pracach gospodarskich i przy zabiegach agrotechnicznych lub w trakcie obsługi hodowli zwierzęcej. Niezawodnym sposobem podłączania rozmaitych urządzeń do traktora jest użycie odpowiedniego sprzęgu. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań będzie użycie zaczepu kulowego K80, zwłaszcza w przypadku większych obciążeń. Jego długotrwała praca zależy jednak od tego, czy będzie w dobrym stanie technicznym. W razie nadmiernego zużycia lub uszkodzeń nie obejdzie się bez wymiany na nowy. Wysokiej jakości zaczepy kulowe K80 oferuje firma Scharmueller. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Czym są sprzęgi kulowe K80?
Sprzęg kulowy to doskonały sposób na bezpieczne i stabilne połączenie maszyn z ciągnikiem. Ze względu na swoją konstrukcję eliminują one powstawanie luzów, co sprawia, że czemu możliwa jest jazda bez negatywnie wpływających na stan wszystkich podzespołów uderzeń i drgań. Zaczepy kulowe K80 cechują się wysoką trwałością i odpornością na czynniki zewnętrzne, wytrzymując bardzo wysokie siły nacisku pionowego. Zapewniają ponadto także swobodną jazdę w każdych warunkach terenowych. Za sprawą kątowi odchylenia sięgającemu 30° sprawdzają się doskonale przy pokonywaniu nierówności. Ważny jest też duży kąt skrętu, co ułatwia jazdę w ograniczonej przestrzeni. Sprzęgi kulowe dostępne są zarówno z ryglowaniem ręcznym, jak i automatycznym, które przyspiesza proces sprzęgania.
Jak zachować sprzęg kulowy K80 w dobrym stanie?
Każda maszyna rolnicza jest użytkowana w trudnych warunkach zewnętrznych, jedną z ważniejszych spraw będzie więc ich prawidłowa konserwacja. Dla sprzęgu K80 liczy się głównie utrzymanie czystości. Nie można zapominać o usuwaniu z kuli oraz łyżek resztek błota czy zestalonego starego smaru. Po oczyszczeniu element musi być właściwie smarowany. Warto też pamiętać, że od kondycji sprzęgu zależy bezpieczeństwo pracy całego zestawu. W razie zauważenia zaawansowanej korozji, uszkodzeń mechanicznych czy oznak zużycia materiału zaczep powinien być zastąpiony nowym. Liczyć będzie się m.in. kontrola zużycia kuli przez użycie specjalnego szablonu.