Jak zamontować system wymuszonego skrętu osi K50?

ciągnik zaczep

Dążenie do zwiększenia opłacalności produkcji rolnej przejawia się w zwiększaniu się powierzchni pojedynczych pól. Pociąga to za sobą wzrost zapotrzebowania na maszyny o dużej wydajności, które przy mniejszej liczbie przejazdów są w stanie obsłużyć szerszy wycinek terenu. Tendencja ta oznacza, że maszyny agregowane z ciągnikami mają spore rozmiary i masę, co przekłada się na problemy z manewrowaniem na uwrociach, podczas jazdy po drogach utwardzonych oraz w czasie pracy na polu. Rozwiązaniem tego problemu jest stosowanie w ciągnionym sprzęcie systemu wymuszonego skrętu. To zaś wymaga montowania odpowiednich zaczepów kulowych do przyczep oraz innych maszyn rolniczych. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Czym są systemy wymuszonego skrętu?

System wymuszonego skrętu jest montowany w maszynach wykorzystujących podwozie typu tandem lub tridem. Sprawia on, że większa odległość między sprzęgiem a osiami nie będzie ograniczała zwrotności zespołu za sprawą możliwości zmiany położenia osi tylnej w układach tandem oraz osi skrajnych w układach tridem. Ponieważ systemy wleczone mają dużo ograniczeń np. blokadę działającą przy jeździe do tyłu, producenci coraz chętniej sięgają po rozwiązanie z osią sterowaną za pomocą układu mechaniczno-hydraulicznego.

 

Jak wygląda system do wymuszonego skrętu osi i jak się go montuje?

System pozwalający na korzystanie z układu mechaniczno-hydraulicznego skrętu wymuszonego składa się z tradycyjnego sprzęgu np. popularnego K80 oraz dwóch mocowań K50, które służą do podczepienia drążków kierujących, które zmieniając położenie przy skręcie ciągnika, wymuszają zadziałanie siłowników hydraulicznych pozycjonujących oś przyczepy. Można je montować do korpusów, płyt nośnych, a także przykręcać do wkładów Pick Up Hitch oraz klasycznych zaczepów K80. Istotnym elementem zastosowania tego systemu jest zwykły aspekt ekonomiczny. System wymuszonego skrętu osi znacznie wydłuża okres eksploatacji opon, które w dużych maszynach potrafią kosztować kilkanaście tysięcy złotych. Każdy rok dłużej użytkowania opony to już znaczna oszczędność!

Lider w dziedzinie

zaczepów dla rolnictwa